sobota, 30 lipca 2016

Rajd Rowerowy "Źródła, cieki i doliny Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich"

W połowie maja bieżącego roku (2016) wybraliśmy się z Agnieszką na rajd rowerowy organizowany przez "Strefę Rowerową Brzeziny", który bardzo przypadł mi do gustu. Tematem tamtego rajdu były pobliskie pasieki. Rajd zakończył się ogniskiem na którym padł pomysł o zorganizowaniu wspólnego rajdu rowerowego z Łódzkim Klubem Turystów Kolarzy PTTK, którego jestem przedstawicielem. Wspólny rajd po Parku Krajobrazowym Wzniesień Łódzkich zaproponował sam Dyrektor Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego - Pan Hieronim Andrzejewski - "PKWŁ łączy Łódź i Brzeziny - więc zróbmy wspólny rajd" - tymi słowami otwarto ścieżki do wspólnej przygody po Wzniesieniach Łódzkich.

W minioną niedzielę (24 lipca) miałem przyjemność poprowadzić łódzką grupę uczestników wspólnego rajdu, którego tematem były "Źródła, cieki i doliny Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich". Aby nie stwarzać zbyt wielkiego chaosu pomiędzy niedzielną wycieczką PTTK, która zawsze odbywa się ze Starego Rynku w Łodzi o godzinie 9.00 - zbiórkę uczestników rajdu zaproponowałem na tzw. "Kaloryferze". Jest to parking przy ul. Wycieczkowej, którego kształt w rzucie z góry przypomina kaloryfer. Łącznie wszystkich chętnych osób chcących jechać ze mną było sześć. Z jednej strony to mało, z drugiej to wystarczająca liczba aby w dobrych humorach przemierzać górki. Uczestnicy okazali się wytrawnymi rowerzystami więc nie miałem przez cały rajd żadnego problemu z ich kondycją ani z awariami rowerów - dobrze przygotowany sprzęt procentuje oszczędnością czasu.

Ruszamy o ustalonej dziewiątej godzinie kierując się na południe aby przy ul. Warszawskiej skręcić w lewo w kierunku dawnej DK1, która odkąd otworzono A1 nie jest już tak bardzo obciążona ruchem samochodowym.  Na szczęście nie było konieczności poruszania się dawną "krajówką". Wystarczyło ją przekroczyć aby znaleźć się na spokojnej szutrowej drodze, która przypomniała mi odcinki podlaskiego Green Velo. Na szczęście nie było tej "tarki", która tak bardzo "umilała" mi tam podróż. Ulicą Moskuliki docieramy do ulicy Marmurowej i stamtąd jedziemy przez Kopankę, Kalonkę, Grabinę do Plichtowa gdzie skręcamy na miejscowość o ciekawej nazwie = "MOSKWA". Przejeżdżamy pod A1, gdzie z oddali słychać okropny szum przejeżdżających górą pojazdów silnikowych. Ruch na tej autostradzie jest niesamowity - pomyśleć, że to wszystko jechało przez nasze miasto - Łódź. Jechało? Raczej stało powodując ogromne zatory drogowe na łódzkich ulicach i utrudniając tym samym poruszanie się po mieście. Tak więc coś - za coś. Szum w niegdyś spokojnym miejscu za mniejsze natężenie ruchu kołowego w centrum miasta.

w Moskwie
W Moskwie robimy sobie krótki odpoczynek oraz wspólną fotografię pod tablicą z nazwą miejscowości, w której się znajdujemy oraz jednocześnie drogowskazem do pobliskich miejscowości. Wybieramy jedną z nich - Jaroszki. Z Jaroszek udajemy się do Grzmiącej w której po kontakcie z grupą brzezińską jedziemy do Tadzina na spotkanie. Na trasę Stryków - Brzeziny w Tadzinie wyjeżdża po nas Krzysztof W. - koordynator brzezińskiej Strefy Rowerowej. Okazuje się, że na miejscu jest regionalna TVP3, która nagrywa materiał z rajdu. Ha! Będę w telewizji :D

Rajd po zakamarkach PKWŁ poprowadził
Dyrektor PKWŁ - Hieronim Andrzejewski
Dołączamy do ponad pięćdziesięciu uczestników rajdu. Wśród nich rozpoznajemy znajome twarze osób, które jeżdżą z nami na wycieczki niedzielne z PTTK. Jest m.in. Rysiek Kowalski, Tomek, Andy z koleżanką Sylwią, Filip i wielu innych wspaniałych ludzi. Dowodzenie i prowadzenie wycieczki przejmuje nasz dobry znajomy - Dyrektor Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego - Hieronim Andrzejewski. Wjeżdżamy wąską ścieżką w lasy przy miejscowości Tadzin, przeprawiamy się przez rzeczkę Mrożyca po wąskiej kładce.

Trędownik Oskrzydlony
Przejeżdżamy przez miejscowość Grzmiąca i udajemy się do jednego z kilku źródeł rzeki o takiej samej nazwie - Grzmiąca, która swój bieg rozpoczyna od cieków usytuowanych w pobliżu w/w miejscowości. Tutaj podziwiamy roślinność oraz organizmy żywe - skorupiaki żyjące na podmokłych terenach. Jedną z ciekawych roślin jest "Trędownik Oskrzydlony" (patrz foto).

Las Bukowy

Jedziemy w kierunku miejscowości Janinów gdzie podziwiamy największy w Polsce Środkowej kompleks lasu bukowego, którego niektóre drzewa przekraczają wiek ponad 150 lat. Jest to także północna granica prawdziwego lasu bukowego. Buki które rosną w lesie Janinowskim są drzewami nasiennymi, tzn. od nich pochodzi większość buków w bliższej i dalszej okolicy. To tutaj jest północno-wschodnia granica występowania buka zwyczajnego. Wszelkie bukowe drzewostany jakie są od tego miejsca na północ i wschód zostały zasadzone ręką człowieka.

Zbiornik stworzony z źródliska Moszczenica
Z bukowych lasów do których jeszcze tego samego dnia powrócimy na dłuższy odpoczynek ruszamy w kierunku miejscowości Nowe Skoszewy. To tutaj podziwiamy kolejne źródliska, które tworzą rzekę Moszczenica. Jest tutaj sztuczne spiętrzenie wody w zbiorniku, który powstał dla potrzeb dawnej Wytwórni Filmów Fabularnych w Łodzi. Było to bardzo dawno temu za dobrych czasów kina polskiego.

Robimy sobie wspólne zdjęcia na pomoście i wracamy w kierunku janinowskich lasów na ognisko i kiełbaski. Rozwiązujemy ciekawy test poświęcony zdobytej wiedzy podczas rajdu. Nawet mnie udaje się wygrać mapkę - Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich. To także ostatni punkt wspólnych wojaży z grupą Strefa Rowerowa Brzeziny a także grupą z Rowerowych Koluszek i Biker Boyz z Sochaczewa.

Zbieram swoją grupę do której dołączają dwie nowe dziewczyny i jedziemy w kierunku Dobieszkowa, Michałówka, a następnie przez Dobrą i wdrapujemy się na punkt widokowy Dobra Nowiny, który jest strefą krawędziową PKWŁ. Skręcamy w kierunku Modrzewia gdzie w barze Modrzewiak przy piwie bezalkoholowym ;) robimy wspólne zakończenie rajdu.Następnie wspólnie z Agnieszką ruszamy w kierunku Arturówka.

Pragnę również złożyć tutaj podziękowania za wspólny rajd rowerowy dla Wszystkich uczestników rajdu oraz dla pozostałych Organizatorów tj. STREFA ROWEROWA BRZEZINY i PARKI KRAJOBRAZOWE WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.

Po więcej fotografii z rajdu zapraszam do albumu na portalu społecznościowym FACEBOOK